Megváltozott munkaképességű munkavállalók toborzása – de hogyan?

2023.09.21.
|
Olvasási idő: 4 perc

Lezajlott a harmadik euChance Klub

„Törekvések vannak, mindig is voltak, ez mégsem elég.” - hangzott el az euChance Klub legújabb klubeseményén, ami az euJobs HR-Group égisze alatt került megrendezésre immáron harmadik alkalommal. A Nem Adom Fel! Kávézóban tartott rendezvényen ezúttal a toborzás volt a téma. A résztvevő cégek eltérő sikereket tudhatnak magukénak a megváltozott munkaképességű munkavállalók elérése terén, de abban mind azonosak, hogy fontosnak tartják a továbblépést.

Ember van, igény is lenne – még sincs kapcsolat

Zsirmon Norbert, a cégcsoport toborzási vezetője előadásában azokról a törekvésekről beszélt, amelyek a közelmúltban és jelenleg is igyekeznek kapcsolatot teremteni a cégek és a megváltozott munkaképességű álláskeresők között.  A KSH adatai szerint a munkaerő-piacon jelenleg majd 140 ezer aktív megváltozott munkaképességű munkavállaló van, akik már dolgoznak, vagy szívesen dolgoznának olyan pozícióban, amely nemcsak számukra, hanem a munkahely számára is értéket teremt. Ami pedig még ennél is fontosabb, hogy több mint 318 ezer inaktív ember él jelenleg Magyarországon, akik most nincsenek jelen a munkaerőpiacon. Emellett pedig 2022-ben nagyságrendileg 74 ezer megváltozott munkaképességű munkavállaló foglalkoztatása helyett fizették be a cégek a rehabilitációs hozzájárulást, amely jelentős költséget jelent, főleg a mostani nehéz gazdasági helyzetben.  A két adat rámutat, hogy sok tennivaló van még a területen.

Hiányoznak a megfelelő platformok

Jelentős probléma, hogy a jelenlegi, megváltozott munkaképességű munkavállalók toborzására szolgáló platformok többsége, még akkor is, ha erre a célra készültek, nem tudtak széleskörben eredményessé válni, és a valós munkáltatói igényeknek csak a töredéke jelenik meg rajtuk, mint álláshirdetés. Ez mind a munkakereső, mind a munkáltató dolgát erősen megnehezíti. Hiányoznak még a megfelelő szűrések, kulcsszavak, amik a mai, felhasználóbarát online felületeken már alapvetőnek számítanak. Ugyanakkor a hirdetések szövege, a kommunikáció stílusa sem mindig ér célba – hiszen nem ugyanúgy kell megfogalmazni egy álláshirdetést egy megváltozott munkaképességű munkavállaló számára, és ebbe a hibába eshetnek a cégek. Ahhoz, hogy ezeket kiküszöböljük, a szükséges lépések között Zsirmon Norbert a munkahelyi felmérések fontosságát, a megfelelő kommunikációs stílust, a piaci szereplők nyitottságát, továbbá az innovatív megoldásokat említette.

Mi az, ami valóban beválik?

A toborzás több tényezőn múlik, de ezek cégenként is változnak. A lehetséges csatornák kiaknázásán túl egyéb szemléletbéli döntéseket is érdemes meghozni: munkavállalói érzékenyítő programokról, a belső kommunikáció megreformálásáról, vagy akár a cég alapértékeinek újragondolásáról is szó lehet.

A klubeseményen a résztvevők egy workshopon is részt vettek, amely során kielemezték azokat az eszközöket, amelyeket a megváltozott munkaképességű munkavállalók toborzása során alkalmaztak. Beszéltek arról, mi az, ami bevált, mi az, ami nem hozott sikereket, és mit tudnának még kipróbálni. A tapasztalatok megosztása, továbbá az itt kapott tanácsok további motivációt adtak a résztvevőknek ahhoz, hogy sokkal aktívabbak legyenek stratégiai és gyakorlati téren a saját szervezetükben. Ezzel segítve, hogy egy felkészült, vonzó és társadalmilag felelős munkahely képét erősítsék a köztudatban.

De mi is az, ami további eredményeket hozhat? Kóródi Edit, az euJobs HR-Group senior HR business partnere és sokszínűségi tanácsadója szerint ki kell tágítani a gondolkodást a toborzás során. Elsősorban reális célokat kell megfogalmazni, és el kell fogadni, hogy időbe telik ezeknek a folyamatoknak a szervezetbe való beillesztése – pláne, ha eddig ezzel még egyáltalán nem foglalkoztak. Kiemelte, hogy a megfelelő kapcsolati háló is előnyt jelent, mert segít eljutni az álláskeresőkhöz, a folyamatok rugalmas kezelése pedig szinte elengedhetetlen. Vonatkozik ez az onboarding lépésekre és az innovatív megoldások bevezetésére egyaránt. Utóbbira példa, ha nem konkrét munkakörre keres a cég munkavállalót, hanem a munkavállaló számára keresi meg a megfelelő munkakört a vállalaton belül, vagy ha szerepet vállalnak a megváltozott munkaképességű munkavállalók képzésében fejlesztésében és ezzel bővítik az alkalmas dolgozók számát. Ha pedig igazán elkötelezett a cég a foglalkoztatásuk mellett, és ezért aktívan tesz is, akkor érdemes erről széles körben kommunikálnia.

Oszd meg Te is, de csak ha akarod!
Copyright © 2024 euChance - Minden jog fenntartva!
Adatkezelési tájékoztatóSüti tájékoztató
Tervezte és fejlesztette:
euSalesman logo
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram